BMW 02
In september 1980 mocht ik eindelijk op rijles. Ik koos voor een rijschool met een BMW 02, mijn favoriete automodel. Bij de eerste les kwam de leraar voorrijden met een Honda Prelude, hij had de 02 net verkocht. Ondanks deze teleurstelling had ik vlot mijn rijbewijs. Een gifgroene 2CV met één rode deur stond een paar dagen later op de oprit.
Op het politiebureau in Utrecht haalde ik een gratis proef-motorrijbewijs zodat ik met de net aangeschafte 125cc Honda in de regio kon crossen. De grotendeels aangelegde A28 was nog niet in gebruik omdat een actiegroep bij Amelisweerd het laatste stukje asfalt tegenhield. Ik heb op die snelweg drie maanden ongestoord kunnen motorrijden en off the road geoefend op het talud bij Zeist. Na 10 officiële motorrijlessen had ik in februari 1981 het motorrijbewijs op zak.
Volgestempeld rijbewijs
Tot slot mocht natuurlijk het vrachtwagenpapiertje niet ontbreken. Na een paar lessen bij Autorijschool Bruinsma deed ik vlak voor mijn 19e verjaardag examen. De afrijroute was over een 70km weg in Utrecht Overvecht die net over de brug overging in bebouwde kom met aansluitend een verkeerslicht. Ik gokte dat ik nog op tijd (door oranje) het verkeerslicht kon passeren, maar niet dus.... Ik maakte mijn excuses richting de examinator onder het mom van “ik mag niet te acuut remmen vanwege de lading achterin”. Hij vond het een vindingrijk antwoord en besloot om de misser door de vingers te zien. Ik denk dat er in september 1981 weinig meisjes in Nederland waren met op hun 18e alle stempels op het rijbewijs.
In datzelfde jaar ontmoet ik Willem, die de autoliefde met de paplepel kreeg ingegoten. Zijn vader werkte bij Koni, toen nog een oerhollandse schokdemperfabriek. Als een trotse chauffeur haalde Willem mij op tweede kerstdag 1981 met vader’s zilvergrijs metallic zescylinder Ford Taunus met 2 liter motor van het NS station Rotterdam Centraal.
Koekblik
Voornaamste criterium voor onze auto’s in de 80-er jaren was de prijs. De eerste Renault 5 reed ons twee jaar lang door Nederland en naar Frankrijk, totdat hij niet meer door de keuring kwam. Van mijn Zilvervloot-spaargeld kocht ik een meer betrouwbare Renault 5 bij een officiële dealer. Dit koekblikje met uitneembare stereotoren hield het iets langer vol, jammer dat ik hem in een mistbank op de A12 in een kettingbotsing total loss reed. Ik mocht toen mijn eerste leaseauto bestellen: een BMW316i, type E30, rood met zwarte striping. Ik zie mezelf nog staan bij een Shell-pomp op de A1, waar een medetanker mij complimenteert: ‘Mooie auto heeft u, mevrouw’.
Onze eerste Porsche is een lichtgroene 911 Targa uit 1977. Via de vorige eigenaar komen we terecht bij de Porsche Club Holland. Na wat barbecues, puzzelritjes, uiterlijk vertoon en veel praatjes, stellen we vast dat wij niet de doelgroep zijn. Ook zonder club vermaken we ons wel.
Crimineel
Het was een grijze, druilerige dag toen Willem en zijn broer onze volgende auto gingen ophalen. Met het openbaar vervoer naar het zuiden des lands en per net aangeschafte 911SC weer terug. “Waarom broerlief mee?”, hoor ik je denken, maar de verkopende partij was niet helemaal fris overgekomen in de voorgaande contacten. De auto wonderbaarlijk wel. Het zou onze tweede 911 worden en nu de goeie. Van de Targa konden we net op tijd af komen. Niet dat hij gevaarlijk was, maar voor de portemonnee dreigde die het zeker wel te worden. Geen kettingspanner, de kop begon te lekken en altijd droge kleren mee als het regende, begonnen te irriteren. Verkocht aan een te veel geld bezittende 40-er, die indruk wilde maken op zijn veel te mooie/jonge 20-er.
De zuidelijke 911 was via Pon in 1980 het land binnengekomen, in het bezit van een origineel kenteken, dicht coupé-dak, kettingspanners, cookie-cutter velgen en de wonderschone kleur koperbruin metallic. Van de verkopende crimineel in de dop hoorde ik toevallig dat hij 5 jaar lang niet mocht rijden. Sterker nog, hij mocht de deur niet eens uit. Teveel extreem roekeloos rijgedrag. Zijn autohart zal op de goede plaats: als het over auto’s ging leek hij oprecht, voor het overige zat alles hartstikke fout.
Rubber en Benzine
In 1995 voegden we een nieuwe dimensie aan het autorijden toe: de Marathon des Classic Cars, een autorally van Luxemburg naar het Gardameer. Een verslavend spel, waarbij de gemoederen in de auto hoog opliepen. Tijdens de koffie- en lunchpauze zien we dat wij niet de enige equipe zijn waarbij auto én echtpaar moeten afkoelen. Willem en ik zijn competitief ingesteld en leggen de lat graag hoog. Vijf dagen hard rijden, lastig navigeren, vragen juist beantwoorden en bijzondere verrichtingen uitvoeren, bleek ontzettend leuk en we wonnen meteen de eerste prijs in de Sportklasse. Sindsdien doen we jaarlijks aan tenminste één meerdaagse rally mee. Willem heeft samen met een vriend zelfs een rallyclub opgericht, die tweemaal per jaar een autoplezierrit in Nederland organiseert: R&B rally’s alias Rubber en Benzine.
De 911SC blijft 17 jaar in ons bezit. Pekel heeft hij in die tijd nooit gezien, wel regen, de Duitse Autobahnvangrail links en rechts, de garage van specialist Car Care en veel van Europa. Zelfs de Kundendienst op vrijdagavond van de firma in Stuttgart. Maar met de jaren zijn de nukken verdwenen, evenals wat geld, en loopt hij magnifiek.
Op een gegeven moment krijgt de SC gezelschap van andere luchtgekoelde familieleden: een 911 Turbo (te modern, klonk niet bruut genoeg) en een 964RS (geweldige sportwagen). Bij de upgrade naar een 996GT3, moesten de SC en RS het veld ruimen. Wat ons betreft hadden we alle Porsches gehouden; de portemonnee was niet dik genoeg. Gelukkig is de vertrouwde SC naar een vriendin gegaan en niet uit het zicht verdwenen.
Gaandeweg fluctueert de rest van ons wagenpark. Het merk BMW voert de boventoon met 320i, 324d (een rationele fout), 325i touring, 530i touring, 750i, 2002tii, 325i cabrio, 545i touring, M3 plus nog wat tweewielers: K100RS, K100LT, R1100R.